Sociale Competentie
Kinderen zijn hoe jong ook heel sociale wezentjes, maar ook afhankelijk van hun sociale vaardigheden. Een baby doet een appél op ons door te kijken, te brabbelen te huilen. Als wij sensitief met deze signalen om gaan, voelt uw kind zich gekend en gezien en gaat het deze vaardigheden ontwikkelen. Baby’s dreumesen en peuters krijgen volop de gelegenheid om zich hierin te ontwikkelen door veel met leeftijdgenootjes te spelen, te eten, verhaaltjes te horen en in de groep mee te doen. Maar zij worden ook gezien in hun behoefte zich even op zichzelf te zijn.
Voor kinderen van de basisschool is de groep een vervolg op de schoolklas, zij komen vriendjes en vriendinnen van school tegen, maar mogen nu zelf bepalen of zij samen of alleen iets gaan doen, binnen of buiten gaan spelen en wel of niet aan een workshop van bijv muziek mee doen.
De groepsleiding zal hen hierin steunen waar nodig en met rust laten waar wenselijk. Een ondersteunende houding van de pedagogisch medewerker kan ook betekenen dat je een kind even laat gaan en aanmoedigt waar het nog een laatste zetje nodig heeft. Zo ontwikkelt een kind zelfvertrouwen en veerkracht. De pedagogisch medewerker helpt een kind, hoe jong het is, de balans te vinden tussen wat het zelf kan en waar het nog hulp nodig heeft, als zij te snel hulp bieden wordt het kind belemmerd in zijn zelfstandigheid en autonomie.